مکان مطالعه خوب چه ویژگی‌ها و اهمیتی دارد؟

 

همه ما به دنبال جایی دنج و دوست‌داشتنی برای مطالعه می‌گردیم، جایی که آرامش آن ما را به دنیای عمیق داخل کتاب‌ها ببرد. اگر اهل مطالعه هستید، حتما بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که مکان مطالعه باید چگونه باشد؟ رنگ، نورپردازی، امکانات، تهویه، سکوت و غیره از جمله فاکتورهایی است که برای ایجاد به فضای مطالعه جذاب در نظر می‌گیریم. فضایی که ما برای مطالعه انتخاب می‌کنیم می‌تواند باعث افزایش کیفیت مطالعه ما شود.

چرا باید مکان مخصوصی برای مطالعه داشته باشیم؟

شاید از خود بپرسید که اصلا چرا باید مکانی برای مطالعه داشته باشیم؟ در جواب باید به شما بگوییم که برای اینکه بتوان ساعت‌ها بدون کمردرد، چشم‌درد و حتی درد گردن به مطالعه کردن پرداخت، باید در محیطی استاندارد به این کار مشغول شد.

در واقع یک محیط مناسب به شما کمک می‌کند تا خستگی دیرتر به سراغتان بیاید و از مطالعه لذت ببرید. بعضی افراد عادت دارند بر روی مبل و یا رختخواب به کتاب خواندن بپردازند که این کار به مرور زمان باعث درد گردن و می‌شود و آن‌ها را از یک مطالعه شیرین بی‌نصیب می‌گذارد.

ویژگی‌های یک مکان مطالعه خوب چیست؟

وجود آرامش

اولین ویژگی مکان مطالعه آرامش آن است. یعنی جایی که بتوانید بدون سر و صدای زیاد در آن به مطالعه کردن بپردازید و تمرکزتان به هم نریزد. اگر جایی بدون هیاهو برای این کار سراغ ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما در یک کتابخانه ثبت نام کرده و در محیط ساکت آنجا به مطالعه سرگرم شوید. آرامش موجب افزایش تمرکز شما هنگام مطالعه کردن خواهد شد.

سادگی

از دیگر شرایط مکان مطالعه می‌توان به سادگی آن اشاره کرد. این به آن معناست که هیچ وسیله سرگرم‌کننده مانند تابلوهای بزرگ، دکور شلوغ و غیره در آن به کار نرفته باشد. دلیل آن هم این است که این گونه وسایل تمرکز شما را به هم می‌زنند و باعث می‌شوند تا از مطالعه‌تان لذت نبرید.

مرتب و تمیز بودن مکان مطالعه

یک مکان مطالعه مناسب باید عاری از هر گونه شلوغی و به هم‌ریختگی باشد. شلوغ بودن محیط اطراف ما خیلی زود باعث خستگی مغز هنگام مطالعه خواهد شد. در حالی که تمیزی و نظم این محیط باعث جلوگیری از هر نوع آشفتگی ذهنی می‌شود و این امکان را به وجود می‌آورد تا با تمرکز مطالعه کنید. فراموش نکنید که چیدمان کتاب‌ها، قفسه‌ها، وجود یک سطل زباله و تمیز بودن میز آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد و لحظاتی ناب را تجربه خواهید کرد.

نور کافی را در نظر بگیرید

یکی دیگر از شرایط مکان مطالعه این است که نورپردازی آن چشم را خسته نکند. نور بسیار زیاد و یا حتی کم باعث می‌شود تا بعد از مدتی چشم خسته شده و در هنگام مطالعه اذیت شوید. توصیه می‌کنیم که یک چراغ سفید رنگ استاندارد در بالای میز مطالعه خود قرار دهید و میزان نور را تنظیم کنید. همچنین اگر در نور طبیعی مطالعه می‌کنید، هر از گاهی به چشمتان استراحت داده و مطالعه را کنار بگذارید.

مکان مطالعه کنکوری‌ها چگونه باید باشد؟

درست است که همه ما به محلی مناسب برای مطالعه کردن نیاز داریم اما مطالعه مخصوصا در زمان جمع بندی کنکور همراه با سختی‌ها و نکاتی است که باید حتما به آن‌ها توجه داشت.

مطالعه در کتابخانه می‌تواند انتخاب بهتری برای این افراد باشد و آن‌ها را از گفت و گو ها و هیاهوی خانه دور نگه دارد. فارغ از اینکه در چه کتابخانه‌ای درس می‌خوانید (کتابخانه مدرسه، دانشگاه و یا عمومی) باید شرایط ذکر شده در آن رعایت شود، وگرنه مطالعه کردن در کتابخانه می‌تواند علاوه بر نداشتن اثر مثبت، تاثیر منفی بر کیفیت مطالعه‌تان بگذارد.

رتبه‌های برتر کجا مطالعه می‌کنند؟

مکان مطالعه رتبه های برتر در نوع خود می‌تواند جالب باشد. از زیرزمین گرفته تا پشت بام و حتی مزارع کشاورزی که کنکوری‌های اهل روستا به آن روی می‌آورند. اما آنچه که اصولی‌تر به نظر می‌رسد، کتابخانه‌ای ساکت با میز و صندلی‌های استاندارد است. صندلی‌هایی که با داشتن دسته خستگی افراد را رفع می‌کنند و چراغ‌هایی که چشم را اذیت نمی‌کنند. هرچه که باشد فضای تمیز و آرام می‌تواند مکانی عالی برای مطالعه و ساختن آینده‌ای بهتر باشد.

مکان مطالعه کودکان

زمان و مکان مطالعه برای کودکان نقش مهمی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای مطالعه کودکتان مکانی تمیز و روشن را در نظر بگیرید. به نحوی که از بودن در آنجا خسته نشود. همچنین استفاده از چیدمان کودکانه شامل تابلو، کاغذدیواری، عروسک و غیره محیطی مناسب سن او تهیه کرده تا از مطالعه خسته نشود. البته در استفاده از عروسک ها زیاده روی نکنید تا تمرکز کودک برهم نخورد.

فراموش نکنید که نورپردازی نقش مهمی در مطالعه کودکان دارد و اگر درست طراحی نشود، به چشمان او آسیب می‌رساند. سعی کنید تا اتاقی که پنجره دارد را برای مطالعه کودک استفاده نمایید تا از نور طبیعی نیز بهره‌مند شود.

چیدمان یک کتابخانه شخصی چگونه است؟

اگر در خانه فضای کافی دارید، چرا یک کتابخانه شخصی دوست‌داشتنی نمی‌سازید؟ برای این کار لازم است تا چیدمانی منظم و تمیز با نورپردازی استاندارد در نظر بگیرید. میز و صندلی مناسب، چراغ مطالعه، تهویه مطلوب و لوازم کافی از جمله شرایط یک کتابخانه شخصی است که باید رعایت شود.

خوب است یادآوری کنیم که وجود یک ساعت دیواری (حتی رومیزی) هم در برنامه‌ریزی برای درس خواندن دقیق به شما کمک می‌کند. همچنین فراموش نکنید که با گذاشتن یک سطل زباله در زیر میز از نگهداری زباله‌ها خودداری کنید.